ضوابط عمومی معافیت کفالت

۱- شروط اصلی برای بهره‌مندی از معافیت‌های کفالت کدامند؟
جواب:
الف) رسیدن به سن ۱۸ سال تمام درهنگام طرح پرونده در هیئت رسیدگی
ب) نداشتن غیبت
ج)یگانه مراقب یا نگهدارنده (سرپرست) بودن .

۲ـ منظور از نداشتن غیبت چیست؟
جواب:
کلیه افراد ذکوری که طی ماهی که به سن ۱۸ سال تمام می‌رسند می‌بایست وضعیت خدمت وظیفه عمومی خود را روشن کنند. در صورت عدم معرفی یا عدم حضور در زمانهایی که وظیفه عمومی تعیین می‌کند فرد وارد غیبت می‌شود.

۳- مدت زمان معرفی برای آنکه فردی وارد غیبت نشود چند ماه است؟
جواب:
الف) افرادی که قبل از سن مشمولیت ترک تحصیل کرده یا انصراف از تحصیل داده اند و یا در دوره متوسطه فارغ التحصیل می شوند پس از رسیدن به ۱۸سالگی تمام ظرف شش ماه می بایست خود را به وظیفه عمومی معرفی نمایند .

ب) افر۴۱۱ادی که بعد از سن مشمولیت ترک تحصیل ، اخراج ، انصراف داده یا فارغ التحصیل شده اند حداکثر ظرف مدت یکسال از تاریخ انصراف ، اخراج ، ترک تحصیل و یا فراغت از تحصیل مهلت معرفی دارند .

مثال: فرد ذکوری با تاریخ تولد ۱۳۷۳/۰۵/۲۰ درسال ۹۰ وقبل از آن در مقطع سوم راهنمایی ترک تحصیل کرده چنانچه ظرف مدت ۶ ماه از تاریخ ۱۳۹۱/۵/۰۱( ماه ۱۸ سالگی تمام) تا تاریخ ۱۳۹۱/۱۱/۰۱ خود را معرفی نکند وارد غیبت شده و به عنوان مشمول غایب تلقی می‌گردد.

۴- آیا در حین تحصیل می‌توان درخواست معافیت کفالت نمود؟
جواب:
بله با ارائه گواهی اشتغال به تحصیل معتبر رسیدگی به ادعای کفالت بلامانع است .

پیشنهاد ما:  چگونه معافیت کفالت پدر بگیریم؟

۵- منظور از یگانه مراقب بودن بالای ۱۸ سال یعنی چه؟
جواب:
تنها فرد ذکور (پسر، برادر، نوه) بالای ۱۸ سال تمام که مراقبت یا سرپرستی از هریک از بستگان موضوع ماده (۴۴)قانون را به دلیل نیازمندی به مراقبت یا سرپرستی برعهده دارد .

۶- آیا وجود برادر بیمار بالای ۱۸ سال برای معافیت کفالت مانع است؟
جواب:
بله ،چنانچه به تشخیص شورای پزشکی برادر بیمار قادر به سرپرستی و نگهداری مکفول نباشد در آن صورت تنها فرزند ذکور سالم بالای ۱۸۸ سال می‌تواند درخواست معافیت کفالت نماید.

۷- منظور از مکفول کیست؟
جواب:
کسی که تحت تکفل مشمول قرار می گیرد.

۸-چه کسانی به عنوان مکفول محسوب می گردند؟
جواب:
پدر- مادر- پدربزرگ- مادربزرگ- خواهر- برادر- همسر- فرزند.

۹- چه زمانی اقدامات لازم برای معافیت را می تواند آغاز کرد؟
پس از آنکه مشمول به سن ۱۸ سال تمام رسید می تواند درخواست خود را به نظام وظیفه عمومی اعلام کند حال ممکن است این سوال در اذهان شکل بگیرد که تکلیف مشمولی که در حال تحصیل است چیست؟ آیا می توان در حین تحصیل درخواست معافیت کفالت نمود؟ پاسخ مثبت است و با ارائه گواهی اشتغال به تحصیل معتبر می توان فرآیند درخواست برای معافیت را آغاز نمود.

guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x