نحوه استخدام مشمولان وظیفه در دستگاه‌های دولتی چگونه است؟

بسیاری از مشمولان خدمت وظیفه عمومی، در رابطه با امکان استخدام در دستگاه‌های دولتی سوالاتی دارند، که در این گزارش به تعدادی از آن‌ها پاسخ خواهیم داد.

براساس قوانین موجود در ارتباط با سربازی و خدمت وظیفه عمومی، استخدام مشمولان وظیفه به طور کلی، در وزارتخانه‌ها، مؤسسات وابسته به دولت و در کارخانه‌ها و کارگاه‌ها و مؤسسات خصوصی بدون داشتن کارت پایان خدمت و یا کارت معافیت دائم ممنوع است؛ البته استخدام مشمولان وظیفه غیرغایب در نیرو‌های مسلح با رعایت مقررات مربوط، از محدودیت فوق مستثنی می‌باشد.

در رابطه با اشتغال به کار مشمولان وظیفه به طور موقت، بهتر است بدانید که اشتغال به کار مشمولان خدمت با برگ معافیت موقت مانند: معافیت موقت کفالت یا معافیت تحصیلی و همچنین دفترچه آماده به خدمت فقط در مدت اعتبار آن‌ها بلامانع می‌باشد.

گفتنی است: برای آن دسته از استخدام‌کنندگان مشمولان غایب مجازاتی هم در قانون پیش‌بینی شده است و برابر ماده ۶۳ قانون خدمت وظیفه عمومی، استخدام‌کننده یا استخدام‌کنندگان مشمولان غایب در وزارتخانه‌ها و مؤسسات دولتی و وابسته به دولت و نهاد‌ها برای هر یک از افراد اول ودوم به کسر نصف حقوق از ۶ ماه الی ۱ سال و در صورت تکرار سه مورد یا بیشتر به انفصال دائم از خدمت توسط دادگاه صالحه محکوم خواهند شد.

پیشنهاد ما:  اصطلاحات متداول در سربازی

همچنین به کارگیری موقت مشمولان غایب هم مجازات دارد و برابر ماده ۶۳ مکرر قانون خدمت وظیفه عمومی، کسانی که به نحوی مشمولان غایب را در موسسات دولتی و غیر دولتی از قبیل: کارخانه‌ها، شرکت‌ها، آموزشگاه‌ها، کارگاه‌ها، بنگاه‌ها، مغازه‌ها و تعمیرگاه‌ها، به‌کار گیرند، توسط نیروی انتظامی، وزارتخانه‌های تعاون، کار و رفاه اجتماعی و صنعت، معدن و تجارت شناسایی و به محاکم صالحه قضایی معرفی می‌شوند.

گفتنی است: مجازات این گونه افراد برای بار اول هزینه سالانه یک سرباز و برای بار دوم و بیشتر هزینه سالانه سه سرباز است.

guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x