چه افرادی در شمول غیبت سربازی قرار می‌گیرند؟

همه‌ افراد ذکور زمانی که به سن ۱۸ سالگی می‌رسند، مشمول قانون خدمت وظیفه عمومی قرار می‌گیرند و باید وضعیت خدمت وظیفه خود را روشن کنند.

مشمولان خدمت وظیفه عمومی اگر خود را در مهلت‌هایی که از سوی سازمان نظام وظیفه تعیین شده است به شرح زیر معرفی نکنند وارد مرحله غیبت می‌شوند و به عنوان مشمول غایب محسوب می‌شوند.

مشمولانی که در زمان‌های تعیین شده از سوی سازمان نظام وظیفه خود را جهت اعزام به خدمت و یا رسیدگی به وضع خدمت معرفی نکرده باشند.

دانش آموزان، دانشجویان و طلاب داخل و خارج از کشور که حداکثر بعد از گذشت ۱ سال از تاریخ ترک، انصراف، اخراج و یا فراغت از تحصیل خود را معرفی نکرده باشن غیبت می‌خورند.

همچنین افرادی که قبل از سن مشمولیت ترک تحصیل، انصراف از تحصیل، اخراج و یا فارغ التحصیل شده باشند و حداکثر تا ۶ ماه پس از ورود به ۱۸ سال تمام خود را معرفی نکرده باشند و مشمولانی که در زمان‌های تعیین شده برای اعزام به خدمت حضور نیابند در شمول غیبت قرار می‌گیرند.

علاوه بر این مشمولانی که برگ معافیت موقت دارند، طی گذشت ۱ ماه پس از به اتمام رسیدن معافیت موقتشان، برای ادامه روند رسیدگی، باید خود را به سازمان وظیفه عمومی رسیدگی کننده معرفی نمایند، در غیر این صورن غیبت می‌خورند.

قابل ذکر است که متعهدین خدمت در دستگاه‌های غیرنظامی مشمول قانون و همچنین کارکنان پایور و پیمانی نیرو‌های مسلح موضوع مواد ۱۳ و ۱۴ و ۱۵ قانون که حداکثر تا ۶ ماه پس از رهایی از خدمت خود را جهت رسیدگی معرفی نکرده باشند در شمول غیبت قرار می‌گیرند.

پیشنهاد ما:  کسر خدمت سربازی به ازای هر فرزند ۳ ماه شامل غایبان هم می‌شود

اتباع خارجی نیز در نظر داشته باشند که پس از تحصیل تابعیت ایرانی، اگر حداکثر تا ۶ ماه از تاریخ اخذ تابعیت خود را معرفی نکرده باشند در غیبت قرار می‌گیرند و مشمولانی که فاقد شناسنامه باشند و حداکثر تا ۶ ماه پس از صدور شناسنامه خود را معرفی نکرده باشند نیز به همین ترتیب غیبت می‌خورند.

البته مشمولانی که بدون غیبت اولیه محکوم به زندان شده باشند و حداکثر تا ۶ ماه پس از آزادی از زندان خودشان را معرفی نکرده باشند و مشمولانی که در مقاطع مختلف تحصیلی بیش از سقف مجاز ادامه تحصیل داده باشند هم به عنوان مشمول غایب محسوب می‌شوند.

همچنین مشمولانی که به صورت داوطلب آزاد (متفرقه) ادامه تحصیل داده‌اند و تحصیل آنان تا بعد از موعد قانونی اعزام ادامه داشته باشد و مشمولان دیپلم و پیش دانشگاهی حضوری در صورتی که در مهلت‌های قانونی (که بر اساس تاریخ تولد و زمان اخذ مدرک تحصیلی آنان تعیین شده است)، مدارک خود را برای معرفی ارسال نکنند، غیبت می‌خورند.

شایان ذکر است، مشمولانی که در زمان قانونی درخواست معافیت پزشکی و یا کفالت داده‌اند و در مراحل رسیدگی پزشکی و کفالت قرار گرفته‌اند و لیکن از روی عمد و یا به دلیل قصور در پیگیری پرونده و عدم حضور در جلسات شورای پزشکی و هیئت کفالت، باعث طولانی شدن مراحل رسیدگی شده اند، چنانچه رای شورای پزشکی یا هیئت رسیدگی کفالت، به سرباز بودن آنان صادر شود، در این صورت در حکم مشمولان غایب هستند و برای آن‌ها برگ اعزام با غیبت صادر خواهد شد.

guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x