جریمه نرفتن به سربازی چیست؟

همانطور که در مقاله های قبلی اشاره کردیم کسانی که عذر قانونی ندارند،‌باید به سربازی بروند.ولی اشخاصی که دارای عذر قانونی هستند، نرفتن شان به سربازی ، مشکلی برای آنها به وجود نمی آورد. این افراد می توانند از معافیت های قانونی استفاده نمایند. بلکه شرط برخورداری از معافیت ها نیز مراجعه به موقع و ارائه مدارک قانونی به مسئولین اداره نظام وظیفه عمومی است

مجازات و عواقب نرفتن به سربازی:

اشخاصی که برای انجام خدمت سربازی به سن قانونی می رسند و عذر موجهی برای نرفتن به خدمت ندارند، اگر به موقع خود را معرفی نکنند ، علاوه بر مجازاتی که برای آنها در نظر گرفته می شود (مثلا مدتی به زمان خدمت آن ها اضافه می گردد) دچار محرومیت های متعدد اجتماعی نیز خواهند شد که مهم ترین محرومیت های این افراد عبارتند از : عدم امکان دریافت گذرنامه و محرومیت از سفر به خارج از کشور – محرومیت از استخدام در ادارات و سازمان های دولتی و مشاغل عمومی –  محرومیت از امضای هر گونه سند رسمی (خرید، فروش و … در محضر)

لازم به ذکر است کسانی که به خدمت نرفته اند ولی دارای معافیت (اعم از دائم یا موقت) می باشند، برای انجام کارهای فوق الذکر بایستی کارت معافیت یا گواهی های لازم مبنی بر معاف بودن خود را ارائه کنند.

جرایم و مجازات های غیبت و فرار از خدمت وظیفه عمومی:

ماده ۵۹- مشمولین خدمت دوره ضرورت چنانچه در مدت آموزش اولیه و یا پس از خاتمه آموزش بیش از مدت ۶ ماه مرتکب فرار از خدمت بشوند پس از دستگیری یا معرفی بدون احتساب مدت قبلی خدمت دوره ضرورت را انجام خواهند داد.

ماده۶۰- کسانی که با روش هایی همچون جعل شناسنامه، استفاده از شناسنامه دیگران، اعمال نفوذ، شهادت کذب، گواهی خلاف واقع، مکتوم داشتن حقیقت، فریب دادن مشمول و دیگر انواع تقلب موجبات معافیت خود یا دیگران را از خدمت وظیفه عمومی فراهم سازند به ازاء هر مورد معافیت توسط دادگاه صالحه طبق قانون تعزیرات محکوم به تعزیر می‌شوند.

پیشنهاد ما:  رکن یکم در یگان خدمتی چه وظیفه ای دارد؟

ماده ۶۱- پرسنل ادراه وظیفه عمومی و نیروهای نظامی و انتظامی و نهادها و ارگانها و مؤسسات دولتی و وابسته به دولت و نمایندگان شوراها و انجمنهای اسلامی چنانچه با سوء نیت موجبات معافیت یا اعزام مشمولی را به خدمت وظیفه عمومی من غیرحق فراهم سازند به کسر نصف حقوق از ۶ ماه الی یکسال برای فرد اول و انفصال دائم از خدمت برای فرد دوم در دادگاه صالحه محکوم خواهند شد.

تبصره۱- نمایندگان شوراها و انجمنهای اسلامی که سوءنیت موجبات معافیت یا اعزام مشمولی را به خدمت وظیفه عمومی من غیر حق فراهم سازند علاوه بر اخراج از شوراها وانجمنها به ازاء هر مورد معافیت به تعزیر طبق قانون تعزیرات محکوم می شوند.

تبصره۲- هرگاه اعمال ارتکابی متخلفان مذکور دو ماده فوق عناوین خاص دیگری داشته باشد که مستلزم کیفر خاصی باشد به آن کیفر نیز محکوم می شوند.

چرا سربازی رفتن واجب است؟

خدمت وظیفه عمومی تکلیفی است عام‌الشمول که همه ایرانیان باید در قبال ملت و کشور خود بدون هرگونه تبعیض، اقدام به آن کنند. گرچه درباره شیوه کنونی آن انتقادات جدی بسیاری وجود دارد ولی در هر صورت کسی حق دور زدن خدمت به مملکت خود را ندارد. در واقع هر شخصی در قبال خدماتی که از جامعه خود دریافت می‌کند باید وظایفی را انجام دهد. یکی از این وظایف در بسیاری از کشورهای جهان، خدمت وظیفه عمومی یا همان سربازی استبرابر مفاد قانون خدمت وظیفه شامل افراد زیر می‌شود:

  1. مشمولان کارشناس و پایین‌تر متولد ۱۳۵۵ به بعد
  2. کارشناسی ارشد متولد ۵۳ به بعد
  3. دکتر غیرپزشکی متولد ۵۱ به بعد
  4. دکترای پزشکی متولد ۱۳۴۵ به بعد.این افراد می‌توانند خود را برای انجام خدمت دوره سربازی معرفی کنند  اضافه خدمت آنها بخشیده می‌شود و به مراجع قضایی نیز معرفی نخواهند شد.
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x