مراحل گرفتن امریه سربازی در سازمان ها

امریه نوعی از خدمت سربازی است که در آن به جای حضور دائم در پادگان فرد مشمول می تواند در حیطه رشته تخصصی خود فعالیت داشته باشد و فعالیت در طول رشته شخص به عنوان سنوات خدمت مقدس سربازی به حساب می آید از این رو امریه همه ساله متقاضیان بسیاری دارد و همواره سوالات بیشماری از مشاوران حامی پیرامون این موضع پرسیده می شود از این رو مقاله حاضر را تدارک دیده ایم تا در آن مراحل گرفتن امریه را برای متقاضیان شرح دهیم.

گام اول: اقدام به گرفتن برگه ی اعزام به خدمت
برای درخواست امریه حتما باید تاریخ اعزام مشخص باشد. تاریخ اعزام را معمولا حداقل شش ماه بعد از تاریخ فارغ التحصیلی (تاریخ ثبت شده در نامه ی ابطال معافیت تحصیلی) تعیین می کنند، که تاریخ اعزام برای دارندگان مدرک کارشناسی یا کاردانی، اول ماه های زوج می باشد. بعنوان مثال تاریخ اعزام من ۰۱/۰۸/۸۷ است.

گام دوم: یافتن اداره یا سازمانی که سهمیه ی امریه دارد
در فرصتی که تا آمدن برگه ی اعزام بخدمت و مشخص شدن تاریخ اعزام دارید (حداقل یک ماه طول می کشد تا برگه ی اعزام به خدمت به دستتان برسد) با مراجعه به ادارات و سازمان های شهر خود می توانید از بین آنهایی که سهمیه دارند یکی را برای درخواست امریه انتخاب کرده و از شرایط آن اطلاع یابید.

۱- برخی از ادارات شرایط و اولویت های خاصی برای پذیرش دارند، مانند رشته‌ی تحصیلی، مقطع تحصیلی، بسیجی فعال، خانواده ی شهدا، معاف از رزم بودن، تحت پوشش کمیته ی امداد بودن و حتی بهانه هایی مثل معدل و محل تحصیل
۲- اکثر ادارات فقط از بین بومی های همان شهر یا استان پذیرش می کنند ولی تعداد اندکی هم هستند که این محدودیت را ندارند.مثل سازمان اداره ی زندان ها
۳- توجه کنید که برخی از ادارات برای پذیرش فرد تعهد های خاصی اخذ می کند. از قبیل تعهد به اینکه محل خدمت را آن اداره تعیین خواهد کرد. بعنوان مثال شما درخواست خود را به جهاد کشاورزی مرکز استان می دهید و امکان دارد محل اصلی خدمتتان یکی از شهر های استان تعیین شود(نه مرکز استان). یا تعهد به اینکه اگر حین خدمت در آزمون دانشگاه قبول شدید، حق گرفتن مرخصی و معافیت تحصیلی را نخواهید داشت یا هزینه ای را بعنوان جریمه باید پرداخت نمائید.نتیجه اینکه حتما باید تمام شرایط آن اداره یا سازمان را بدقت بررسی کنید.
(برای صحبت زیر مدرکی در دست نیست!!!!)
۴- تا آنجائی که من اطلاع دارم، فقط می توان به یک اداره درخواست داد. البته در مراحل اولیه و قبل از ارسال مدارک شما به تهران، می توانید انصراف داده و درخواست خودتان را به اداره ی دیگر تغییر دهید. ولی اگر بطور موازی درخواست دهید و مدارک شما دوبار برای اخذ مجوز نهائی به تهران ارسال شود (آنگونه که من شنیده ام) هر دو رد می شود چون بررسی نهائی با سیستم کامپیوتری انجام می شود. البته اعتبار این حرف فقط در حد شنیده است ولی به هر حال کمتر کسی این ریسک را می پذیرد.
۵- فرصت ارائه ی درخواست محدود است. معمولا حداکثر تا دو ماه قبل از تاریخ اعزام.ضمن اینکه برخی ادارات زمان مشخصی برای ثبت نام هر دوره ی اعزام تعیین می کنند و بعضی هم تنها تا چند برابر سهمیه ثبت نام کرده و بمحض کامل شدن تعداد مورد نظرشان، از پذیرش درخواست بعدی خودداری می کنند. نتیجه: در مرحله ی بررسی حتما در مورد تاریخ ارائه درخواست سوال کنید.
۶- در همه ی ادارات مسئول ثبت نام و اخذ درخواست اولیه، معاونت نیروی انسانی یا کارگزینی آن اداره می باشد.
۷- بسته به نوع اداره، مدت رسیدگی به درخواست و بررسی شرایط شما،فرق می کند. بعضی ها از آب و آتش می گذرانند و برخی نیز حساسیت کمتری نشان می دهند (البته فقط بخاطر اینکه خودشان کمتر اذیت شوند) در مرحله ی بررسی مهمترین کاری که شما باید انجام دهید انتظار است و از جمله کارهای محسوس آنها، تحقیق نامحسوس! در مورد شما از همسایه روبرویی و بقال محله است. آن هم نه در یک روز و بصورت ضربتی، بلکه در چند روز، تا فرصتی برای توصیه های احتمالی شما به بقیه باشد. بعد هم بطور کاملا ضربتی و غافلگیرانه چند ساعت قبل از جلسه با شما تماس می گیرند که برای مصاحبه به اداره مراجعه کنید تا سوالاتی که از همسایه ها پرسیده اند را کاملا غیر مستقیم دوباره از خودتان بپرسند. استعلام از حراست دانشگاه محل تحصیل را هم مدنظر داشته باشید. بعنوان مثال در مورد من، در سه روز مختلف از همسایه های روبرویی، همسایه دیوار به دیوار و بقال محله پرس و جو کرده بودند و جالب اینکه از محل زندگی ۸ سال پیشمان(که در استان دیگری است) نیز تحقیق کرده بودند. در جلسه ی مصاحبه هم بگویم که بد نیست چند حدیثی برای اثبات مسلمان بودنتان حفظ باشید و اینکه قبل از رفتن جرعه ای آب بنوشید که شاید از شما نیز امتحان جامع روخوانی قرآن گرفته شود. نتیجه اینکه من دریافتم، انگار تنها جائی که در کشور به تحقیق و پژوهش اهمیت داده نمی شده، همان معاونت پژوهشی دانشگاه خودمان بوده است و بس و هست!!!
۸- نتیجه ی نهائی پذیرش معمولا چند روز قبل از تاریخ اعزام مشخص می شود.به من گفته اند ده روز قبل از اعزام.

پیشنهاد ما:  با پذیرش سپاه یا امریه سپاه خدمت آسانتری خواهید داشت

از جمله اداراتی که ما کما بیش در مرحله ی بررسی اطلاعاتی در مورد آنها کسب کرده ایم:

سازمان صنایع و معادن،کمیته ی امداد(اولویت با افراد تحت پوشش)، جهاد کشاورزی (رشته های کشاورزی، دامپزشکی، عمران و …)، استانداری (تقریبا همه ی رشته ها- ظرفیت قبلا توسط آقازاده ها تکمیل شده است)، دادگستری، آموزش و پرورش(تاریخ ثبت نام مشخصی دارد و از افراد خاصی ثبت نام می‌کند مثلا آنهایی که تاریخ اعزامشان اسفند و اردیبهشت است، محدودیت رشته تحصیلی هم دارد و اینکه خدمت تحت عنوان سرباز معلم می باشد و شرایط دیگر)

guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x