مرکز آموزش ۰۵ شهید سرلشکر علیرضا اشرف گنجویی

در سال ۱۳۱۳ یگانی به نام واحد سوار اسبی در پادگان تشکیل و مستقر گردید.

پس از گذشت ۱۱ سال یعنی در سال ۱۳۲۴ واحد سوار اسبی به لشکر ۷ پیاده کرمان و مکران تغییر نام و سازمان و فعالیت های لشکر مزبور تا سال ۱۳۳۳ ادامه یافت.

مجددا در سال ۱۳۳۳ لشکر ۷ پیاده کرمان به لشکر ۱۱ پیاده کرمان تغییر نام داده شد و تا سال ۱۳۴۱ به فعالیت خود با همین نام ادامه داد تا اینکه لشکر ۱۱ پیاده کرمان به خراسان منتقل شد.

در سال ۱۳۴۱ یک تیپ با هویت مستقل در کرمان تشکیل شد و تا سال ۱۳۴۴ با همین نام فعالیت خود را ادامه داد.

این یگان در سال ۱۳۴۴ به مرکز آموزش ۳۰۵ کرمان و در سال ۱۳۴۷ به نام مرکز آموزش ۰۵ کرمان تغییر نام یافت و در سال ۱۳۸۸ نیز به نام کنونی نامگذاری گردید.

این مرکز در محدوده شهر کرمان با مساحت ۱۲۳ هکتار واقع شده و تعداد ۵۷ شهید والامقام به انقلاب اسلامی تقدیم کرده است.

پیشنهاد ما:  پادگان آموزشی محمد رسول الله بیرجند

امیر سرتیپ دوم حمیدرضا حسامی فرمانده مرکز ۰۵ در مورد این مرکز می‌گوید: «مرکز آموزش ۰۵ شهید گنجویی افتخار دارد علاوه بر ماموریت ذاتی خود که همان تربیت و آموزش هزاران سرباز در طول ۸ سال دفاع مقدس و اعزام آنان به یگان های عملیاتی حاضر در جبهه بوده است، در بهمن ماه سال ۱۳۵۹ یک گردان رزمی به نام گردان ۸۰۸ پیاده، از کارکنان پایور داوطلب گردان های آموزشی، خدمات و پشتیبانی تشکیل داده و پس از آموزش کارکنان مربوطه، با تجهیز کامل در تاریخ ۱۶ مهر ۱۳۶۲ با استعداد ۶۷ نفر کارکنان پایور، ۱۴ نفر افسر وظیفه و ۷۰۰ نفر سرباز به فرماندهی جناب سرهنگ عاقبتی به جبهه ها اعزام نماید.

گردان ۸۰۸ اولین یگان رزمی کرمان بود که در مهر ماه ۱۳۶۰ پس از استقرار در پادگان دوکوهه اندیمشک ماموریت رزمی خودرا در دفاع از خاک مقدس میهن اسلامی، تحت امر لشکر ۲۱ به فرماندهی سرلشکر حسنی سعدی در منطقه عملیاتی تپه سبز آغاز کرد.

guest
2 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی ترین بیشترین واکنش نشان داده شده(آرا)
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
2
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x